Naar aanleiding van een communicatievraagstuk een toegepast onderzoek kunnen ontwerpen, uitvoeren, analyseren en rapporteren.
Om te komen tot communicatiebeleid en communicatieplanning is het nodig onderzoek te doen. Achterhaald moet worden wat leeft bij publieks- en doelgroepen. Op deze manier kunnen beter verantwoorde keuzes worden gemaakt. Na het opgestelde communicatiebeleid en de uitgevoerde communicatieplannen moet worden achterhaald of het beoogde effect is gerealiseerd. Ook hier moet weer onderzoek naar gedaan worden.
Niveau 1
2.1.1 Ik voer een eenvoudig onderzoek uit.
Bij het thema communicatieplanning in de tweede periode van mijn opleiding communicatie, ben ik bezig geweest met het onderzoeken van de doelgroep voor ons communicatieplan. Dit is gedaan aan de hand van bestaande informatie via deskresearch, verder heb ik ook een interview afgenomen bij de doelgroep. Dit is gedaan zodat er meer informatie beschikbaar los zou komen. Hieronder is het afgenomen interview te zien.
Projectieve technieken:
#1
#2
DOSSIER OVERGEWICHT
De afgelopen decennia is het aantal mensen
met overgewicht snel toegenomen. Daarbij gaat het zowel om volwassenen als om
kinderen. Ongeveer de helft van de volwassenen heeft overgewicht, waarvan 11%
ernstig. Een TNO-studie toonde aan dat inmiddels 14,5% van de jongens en 17,5%
van de meisjes in Nederland te dik is. Ongeveer 3% heeft obesitas. Onder
bepaalde bevolkingsgroepen is dat percentage zelf hoger. Dat is uiterst
zorgwekkend.
BRON: http://www.tno.nl/groep.cfm?context=overtno&content=dossier&laag1=37&item_id=1&Taal=1
BRON: http://www.tno.nl/groep.cfm?context=overtno&content=dossier&laag1=37&item_id=1&Taal=1
Introductie:
Welkom, fijn dat u tijd heeft gemaakt voor
dit interview. Het gaat over obesitas. We willen graag meer inzicht krijgen in
het beeld dat de gemiddelde ouder heeft ten opzichte van obesitas. De
antwoorden die u geeft worden vertrouwelijk behandeld. De interviews dragen bij
aan ons communicatieonderzoek.
Hierin kunnen uitspraken van u gebruikt worden, waarbij uw naam niet
vermeld wordt. Het interview zal ongeveer 30 minuten gaan duren. Heeft u hier
nog vragen over?
Persoonskenmerken
- Naam
- Leeftijd
- Hobby’s
- Kinderen?
- Hobby’s
- Kinderen?
- Werk
Laat
hier plaatje #1 zien.
Kennis
over obesitas
- Wat weet u van obesitas?
- Wat is volgens u de oorzaak van Obesitas?
- Ben u op de hoogte van de consequenties
van Obesitas?
- Zijn er mensen in uw omgeving die aan Obesitas lijden?
- Zijn er mensen in uw omgeving die aan Obesitas lijden?
- Het aantal obesitas patiƫnten in
Nederland stijgt. Wat is hier volgens u de reden van?
Lees
hier de tekst van #2 voor.
Gedrag en houding t.a.v. obesitas
- Vindt u dat u een gezonde levensstijl
heeft?
- Bent u bewust bezig met uw gewicht?
- Hoe zou u iemand beschrijven met
obesitas?
- De media besteden veel aandacht aan het
obesitasprobleem. Wat vind u daarvan?
- Spreekt u mensen in uw omgeving aan op
hun eetgedrag?
- Hoe vaak bezoekt u McDonald’s?
- (De
minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) overweegt een
belasting
op vet eten. De Raad voor de Volksgezondheid pleit al jaren voor een vettax in
de strijd tegen overgewicht.)
Bent u bekend met het begrip vettax, en wat is uw mening daarover?
- Wat zouden ouders kunnen doen om hun kinderen een gezonde levensstijl aan te leren?
Bent u bekend met het begrip vettax, en wat is uw mening daarover?
- Wat zouden ouders kunnen doen om hun kinderen een gezonde levensstijl aan te leren?
- Wat is uw mening over ‘fast-food’ ketens?
- Wat vindt u van McDonald’s?
Algemene eigenschappen doelgroep
- Wat zijn uw interesses?
- Beweegt u voldoende?
- Wat motiveert u om een gezond gewicht na
te streven?
- Welke waarden vindt u belangrijk in het
leven?
- Bezoekt u McDonald’s restaurants?
- Zo ja, waarom?/Zo nee, waarom niet?
- Zo ja, waarom?/Zo nee, waarom niet?
- Hoe vaak consumeert u een onverantwoorde
maaltijd?
- Van welke media maakt u veel gebruik?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten